OPPGAVE

Native Media fikk i oppdrag å levere en to native-saker for Color Line høsten 2019, der beslutningstakere i logistikk- og transportbransjen var målgruppen. Hovedbudskapet var informere om et helt nytt rutetilbud ble lansert høsten 2019.: Med kombinasjonen tog fra Verona til Kiel og båt fra Kiel til Oslo, vil kunden både spare tid, penger og miljø.

GJENNOMFØRING

Denne nyheten var så sterk i seg selv at det først og fremst handlet om å fortelle fakta i saken til så mange som mulig. I den første av to saker lot vi Color Line være eneavsender, mens vi allerede hadde planlagt at sak to skulle være en kundecase hvor utvalgte kunder skulle fortelle hvorfor de hadde valgt Color Line som transportør på bane og sjø, i stedet for vei. Fordelene var tredelt. Det nye tilbudet er raskere, mer miljøvennlig og til og med mer kostandseffektivt.

For å nå lesere bransjene Color Line ønsket å fortelle dette til, benyttet vi oss av fagbladet Moderne Transport og nettstedet mtlogistikk.no. Dette er et magasin og et nettsted med høy grad av beslutningstakere. Saken i papirutgaven ble presentert over tre sider.

Etter publisering av nettsaken og post på Facebook opprettet vi en egen annonsekampanje på FB, med fire forskjellige innganger til saken. De respektive vinklingene var rettet mot målgrupper vi definerte som relevante.

I sak to intervjuet vi to av Color Lines kunder, som fortalte hvorfor de bruker dette tilbudet og hvilke fordeler de har oppnådd. Vi benyttet samme fremgangsmåte som i første sak angående publisering.

– ENORMT FORNØYD

Den første artikkelen «Grønt grep fra Color Line» ble den nest mest leste saken på mtlogistikk.no i hele 2019 med 5173 unike klikk. Den oppnådde en gjennomsnittlig lesetid på 2.51 minutter. Gjennom den målrettede Facebook-kampanjen har annonsene blitt vist over 80 000 ganger til nærmere 42 000 personer.

Gjennom både organisk post, og betalt kampanje, har innholdet fått ekstremt god dekning mot den relevante målgruppen.

Den andre artikkelen har blitt lest 3 599 ganger. Saken er på topp tre-listen over de meste leste artiklene på Mtlogistikk.no i 2020. Gjennom den målrettede Facebook-kampanjen har annonsene blitt vist over 75 000 ganger til nærmere 38 000 personer.

Color Line er godt fornøyd med synligheten og resultatene.